30.3.19

Kisah delivery Nazha Part 4

Ok harap ni part last. Dalam pukoi 5 pagi tu, doc indian lelaki tu mai pasang jarum siap-siap dah. Lepas tu suruh mandi and siap. Nurse cakap 630am pakar nak mai buat ve and induce. Neves gilaaaa. Dan itulah ve paling real yang aku rasa. Hahaha. Kan yang 2 minggu sebelum tu aku riak sangat cakap ve tak sakit pun. Mai ngan MO tu haaa ambikkkk hang. Aku takdan nak bismillah. Dia bismillah sorang dia lepas tu rodok. Perghhhhh.

4cm. Yessss. 3cm dah boleh tolak ke labour room. So tak jadi induce siap-siap makan pukoi 8am nak masuk. Tapiiii bukan lalu sangat pun nak makan. Sebab nervous kan.

So pukoi 8am tepat terus masuk labour room. First kena buang urine dulu gila sakit oiiii. Trauma. Lepas tu doc pecahkan ketuban. Tak sakit pun. Pakai macam chopstik. Dalam pukoi 9am start induce drip. Induce ni ada 2 jenih satu ubat kot bawah satu drip kat tangan ja. Yang belon aku tak pandai. Sebab aku kena drip kat tangan.

Kalau tak silap aku drip kat tangan tu kalau dah ada bukaan sikit. Boh ubat just untuk cepatkan lagi bukaan. Kalau takdak bukaan lagi kena boh ubat kot bawah. Berdasarkan pembacaan daripada pengalaman orang, depa kata induce drip lagi sakit. Tak tau nak komen la takdak pengalaman.

So ve pukoi 9am tu still 4cm. 4 jam sekali baru depa akan check progress. Bila dah setel semua depa tinggai aku sorang. Mujoq laaa bilik tak menakutkan sebab aku memang penakut kan. Kadang-kadang depa mai sembang sat. Sakit? Dak punnn. Memang tak sakit apa pun. Rilek ja dok sembang. So aku suruh nurse tambah lagi ubat bagi cepat sikit sakit. Depa pun tambah la.

Laki aku dok di luaq lagi. Patutnya boleh masuk awai tapi depa kata dok cuci lantai so suami kena tunggu luaq dulu. Dalam 12 lebih baru boleh masuk lepas depa settle cuci lantai la apa. Dia masuk pun aku tak bagi sentuh aku sebab aku takuttt. Tangan aku kiri kanan ada drip. Kanan induce kiri ayaq. Aku takut jarum tu tercabut. Haha.

Just sembang-sembang jela. Dah start sakit sikit-sikit. Pukoi 1pm doc mai buat ve balik nak check progress. Alahaiiiii baru 5cm. Menyampahhh. Next 5pm pulak baru nak check lambatnyaaa. Lepas ve yang tu dah start sakit tak tahan. So mintak stop ubat. Nurse cakap sat tambah sikit lagi tak cukup lagi ni. Adoiiii sakit dah niii.

Dalam 130pm lebih laki aku keluaq pi makan and sembahyang dulu. Ok la fine. Lepas tu aku suruh ambik kurma sebab aku lapaq tadi takdan makan nasik pun.

Dalam pukul 2 lebih dia masuk balik. Suap kurma sekerat bijik ja. Tak lalu.

Bersambungggg. Hahaha tetiba.

No comments: